Práve hráme

07/07/2022

Vodičov čakajú výrazné zmeny, hrozia vyššie pokuty, ale aj zákaz


Prezidentka SR odobrila sprísnenie sankcií za rýchlosť či telefonovanie za volantom, ktoré navrhla novela o cestnej premávke z dielne ministerstva vnútra schválená poslancami NR SR. Za používanie telefónu počas jazdy a za opakované výrazné prekročenie rýchlosti bude hroziť nielen vyššia pokuta ale po novom aj zákaz. Zároveň sa znižuje minimálny vek na šoférovanie nákladiakov a autobusov.

Medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom sa tak zaradí držanie a obsluhovanie telefónu bez systému „voľné ruky“ počas vedenia vozidla. Zvýšia sa tiež horné hranice pokút v blokovom zo 100 na 150 eur i riadnom správnom konaní z 200 na 300 eur. Zároveň bude možné za tento priestupok uložiť zákaz činnosti a porušenie sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov.

„Týmito krokmi sledujeme väčšiu bezpečnosť na cestách. Cieľom je, aby sa vodiči sústredili na šoférovanie motorového vozidla a doplnkovými činnosťami nestrácali pozornosť nad vedením vozidla a neohrozovali tak ďalších ľudí na ceste ako aj seba,“ vysvetlil minister vnútra SR Roman Mikulec.

Prísnejšie sankcie sa dotknú aj vodičov, ktorí budú opakovane výrazne prekračovať rýchlosť. A to v obci minimálne o 50 kilometrov za hodinu a mimo obce o najmenej 60 kilometrov za hodinu. Takéto prekročenie rýchlosti sa tiež zaradí medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.

Toto porušenie sa tak bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov, keď sa už vodič musí podrobiť opatreniam, ako napríklad doškoľovací kurz v autoškole, preskúšanie odbornej spôsobilosti, preskúmanie zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti. Výška pokuty sa v tomto prípade nemení. V blokovom konaní je najprísnejšia peňažná pokuta za rýchlosť od 250 do 800 eur, pri riadnom konaní je to od 500 do 1000 eur.

Vodičské preukazy C a CE budú môcť získať už vodiči vo veku 18 rokov namiesto súčasných 21. Pri vozidlách skupín D a DE sa minimálny vek zníži z 24 na 21 rokov. Podmienkou má byť absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie.

Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení veku 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu, bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje 50 kilometrov.

Príslušníci ozbrojeného bezpečnostného zboru, ozbrojeného zboru, Hasičského a záchranného zboru alebo profesionálni vojaci, ktorí získajú vodičský preukaz na skupiny C a D v skoršom veku, ako je základný minimálny vek, ich budú môcť využívať iba na území Slovenskej republiky. Vodičské oprávnenie skupiny B sa má rozšíriť na vozidlá s pohonom na alternatívne palivá do 4250 kilogramov.

Novelizáciou sa tiež odstraňuje problém, ktorý nastal po výmene dodávateľa tabuliek s evidenčným číslom, keď dočasne nebolo možné vydávať všetky druhy tabuliek. „Veľmi pozorne vnímame potreby občana, preto sme do zákona doplnili zníženie správneho poplatku o už uhradenú sumu, aby občan neplatil dvakrát to isté,“ vysvetlil minister Roman Mikulec.

Zároveň sa ukončia niektoré výnimky či dočasné zrušenia niektorých povinností, ktoré sa zaviedli v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu. Ukončí sa tak napríklad zrušenie predlžovania platnosti niektorých dokladov či možnosť neabsolvovať po dosiahnutí 65 rokov pravidelné lekárske prehliadky v súvislosti s vodičským preukazom a ďalšie výnimky.

Z novej legislatívy tiež vyplýva, že ukrajinské autá môžu absolvovať technickú a emisnú kontrolu na Slovensku a nebudú sa musieť preto nevyhnutne vrátiť na Ukrajinu.

Zdroj: tlačová správa MV SR
Zdroj náhľadovej foto
: stock.adobe.com

Nadácia Rádia Expres