Práve hráme

18/03/2022

Mzdy učiteľov: Komu a koľko? Analytik tvrdí, že treba robiť rozdiely


Otázka učiteľských platov je vďačnou témou polemík – komu pridať a koľko? A najmä, ovplyvní zvýšenie miezd aj kvalitu vzdelávania? Analytik INESS-u Robert Chovanculiak hovorí, že na realizáciu predstáv odborárov jednoducho nebude v súčasnej situácii štátneho rozpočtu priestor. Problém učiteľských platov nie je podľa jeho slov taký aktuálny, ako bol pred 10 – 20 rokmi: „Mzdy učiteľov za posledných 10 rokov rástli v priemere o 81 percent a priemerná mzda v národnom hospodárstve o 50 percent“.

To podľa Chovanculiaka neznamená, že mzdy učiteľov netreba zvyšovať, navrhuje však namiesto celoplošného zvyšovania pridať učiteľom podľa regiónov alebo aprobácie. Dopĺňa, že pri ignorovaní regionálnych rozdielov najhoršie zarobia učitelia v bratislavskom kraji. „Priemerná mzda v bratislavskom kraji je o 50 percent vyššia než napríklad v prešovskom kraji. Priemerná mzda učiteľa v prešovskom kraji je však o 1 celá 7 desatín percenta vyššia než v bratislavskom.“ 

Tento obsah nie je možné sprístupniť bez prijatia súborov cookies.

Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov argumentuje, že hoci myšlienka diferenciácie je dobrá, najprv treba učiteľom skokovo a celoplošne pridať: „Dáta ukazujú, že nemôžeme hovoriť o regionálnom zvyšovaní, kým učiteľ nie je na nejakej úrovni v národnom hospodárstve. V tomto dáta ukazujú jasne, že najprv je potrebné dorovnať platy skokovo.“ 

V podcaste Dopodrobna sa dozviete:

  • prečo naše školstvo momentálne viac potrebuje psychológov než učiteľov pre ukrajinské deti,
  • prečo majú fínski učitelia oveľa lepší spoločenský status než naši,
  • aké možnosti zvyšovania miezd učiteľov a učiteliek navrhujú analytici?

Fakty, rozhovory a analýzy k aktuálnym témam. Spravodajský podcast Rádia Expres Dopodrobna vás zavedie ďalej, než ponúkajú stručné prehľady správ a pomôže vám pochopiť širší kontext udalostí a spoločenského diania. Podcast nájdete na Podmaze alebo vo svojej podcastovej aplikácii.

Vypočujte si aj:

Hybridné vzdelávanie: Čo ak ostane navždy? 

Tento obsah nie je možné sprístupniť bez prijatia súborov cookies.

Chýbajú nám vodiči aj sestričky. Ako sme sa do tejto situácie dostali, máme riešenie? 

Tento obsah nie je možné sprístupniť bez prijatia súborov cookies.

Manuál autokrata: Ako sa despotickí lídri dostávajú k moci a ktoré varovné signály si treba všímať? 

Tento obsah nie je možné sprístupniť bez prijatia súborov cookies.
Nadácia Dobrý skutok