Práve hráme

16/02/2022

Slovensku chýbajú zdravotné sestry, rušňovodiči či šoféri autobusov. Dobieha nás problém, ktorý sme roky ignorovali?


Nedostatok ľudí v niektorých sektoroch cítime všetci – či v zdravotnej starostlivosti alebo doprave. Prečo nevieme zohnať pracovníkov, keď nezamestnaných máme stále dosť? A kam nám miznú tí vyškolením, vyučení, skúsení?

V tejto epizóde podcastu Dopodrobna sa dozviete:

  • Ako sme sa do tejto situácie dostali,
  • kde by prílev zahraničnej pracovnej sily pomohol a kde nie,
  • prečo ani bohaté krajiny nemajú dostatok sestier a vodičov?
Tento obsah nie je možné sprístupniť bez prijatia súborov cookies.

Azda najslávnejší slovenský vodič autobusu a autor dvoch kníh Ako som vozil Nórov Ondrej Sokol priznáva, že nórsky dopravný podnik ponúka plat zhruba 4 000 €, prepláca ubytovanie aj stravu. Tomu naše dopravné podniky nedokážu konkurovať. No atraktivita podľa Sokola nespočíva len vo financiách: „Nórski cestujúci majú svoje špecifiká, ale na rozdiel od Slovákov vedia pozdraviť, poďakovať a pýtať sa pokojným hlasom, nielen štekať,“ vysvetľuje slovenský vodič, ktorý sa už niekoľko rokov živí v Škandinávii. „Mladí tam však tak isto nemajú o prácu vodiča autobusu veľmi záujem. Je to neveľmi atraktívne povolanie náročné na čas.“ 

Marek Modranský z Inštitútu verejnej dopravy spresňuje, že momentálne nám chýba asi 10 percent vodičov v mestskej hromadnej alebo prímestskej doprave. „Kedysi s náborom nových vodičov pomohla aj základná vojenská služba, dnes to nahrádzajú úrady práce.“

Situácia v železničnej doprave u nás je ešte horšia. Trend nových rušňovodičov podľa dostupných dát klesá už niekoľko rokov a Železničnú spoločnosť Slovensko dnes do veľkej miery držia silné ročníky rušňovodičov, ktoré však pôjdu čoskoro do penzie. Bývalý riaditeľ železničnej sekcie na ministerstve dopravy Jiří Kubáček v súčasnosti spolupracuje s ministerstvom financií na návrhoch zmien, ktoré by mali zefektívniť fungovanie štátnych železničných firiem: „Dobieha nás problém, ktorý sme roky ignorovali. Rušňovodiči zo zahraničia nás však nezachránia.“ Napríklad pracovníci z Ukrajiny vychádzajú z iných noriem ako na Slovensku. Navyše, podľa Kubáčeka je rozhodujúca aj jazyková bariéra: „Rušňovodič musí oveľa presnejšie a častejšie komunikovať než vodič autobusu, pokiaľ ide o logistiku a bezpečnosť dopravy.“ 

Dobré správy nemá ani Michal Páleník z Inštitútu zamestnanosti„Ročne potrebujeme 1 300 zdravotných sestier, no nastupuje ich len 300. Nájsť sestričku pod 40 rokov je malý zázrak.“ 

Fakty, rozhovory a analýzy k aktuálnym témam. Spravodajský podcast Rádia Expres Dopodrobna vás zavedie ďalej, než ponúkajú stručné prehľady správ a pomôže vám pochopiť širší kontext udalostí a spoločenského diania. Podcast nájdete na Podmaze alebo vo svojej podcastovej aplikácii.

Nadácia Rádia Expres