8 najväčších zlozvykov nezodpovedných šoférov
Pretekári, sviatoční vodiči, lajdáci a špekulanti. Predajcovia áut sú rôzni a preto by ste mali vedieť, ako so svojím autom narábali.
Zanedbané výmeny oleja
Aj ten najväčší lajdák by mal na svojom aute robiť aspoň nasledovné: meniť pneumatiky a brzdy, dopĺňať vodu do ostrekovačov, dbať na STK/EK a predovšetkým meniť motorový olej! Je potrebné držať sa toho, čo odporúča výrobca auta a neprešvihnúť výmenu oleja o „zopár tisíc kilometrov“. Najmä pri starších autách by mali byť intervaly výmeny oleja častejšie, zamedzíte tým rýchlejšiemu opotrebeniu komponentov motora. Ak vám predchádzajúci majiteľ hovorí, že olej menil tak, ako uznal za vhodné, je to varovný signál. A ak od neho auto aj tak kúpite, okamžite s ním choďte na výmenu oleja. Najlepšie aj toho v prevodovke, pretože na tú sa zabúda najčastejšie.
Ignorovanie výstražných kontroliek
„Tá kontrolka motora tam svieti, ale viem čo to je, nič vážne,“ počujeme pomerne často. Áno, je pravda, že majiteľ dobre vie, že po prepálení softvéru jeho auta začala kontrolka svietiť preto, lebo ten softvér hľadá vírivé klapky, ktoré na motore vôbec nie sú. Ale keď už raz tá kontrolka svieti, nemá vodič šancu zistiť, či sa medzičasom na motore nevyskytla ďalšia chyba.
Filter pevných častíc nie je maniér ekológov!
Naftové autá bez filtra pevných častíc PDF sú na našom, českom a poľskom trhu fenomén. Vášniví naftoví priaznivci nadávajú na to, že sa filter iba zbytočne zanáša a stojí peniaze, tak ho vymontujú. A že im potom auto dymí ako pokazený traktor, to im už neprekáža! Pri kúpe naftového auta vždy sledujte, či má to auto DPF, prípadne či nemá zaslepený EGR. Na zaslepenie síce len tak pohľadom neprídete, pre istotu si teda aspoň žiadajte úprimnú odpoveď.
Opotrebovanie automatickej prevodovky, zbytočné zaraďovania N pri státí
Automomatické prevodovky sú na našom trhu už dostatočne dlho na to, aby sa začali prejavovať ich typické poškodenia v dôsledku zlého používania a tiež prirodzeného opotrebenia. Výmena kompletu automatickej prevodovky na staršej Škode Octavia výjde aj na 3-tisíc eur, preto je dobré vedieť, ako s ňou predchádzajúci majiteľ pracoval. Nie je dobré, keď vodič priveľmi rýchlo preraďuje z P cez R a N do D a tiež nie je vhodné, aby pri každom zastavení auta vyraďoval do neutrálu. Automatické prevodovky síce fungujú na rovnakom princípe ako tie manuálne, majú však odlišnú konštrukciu, odlišné spracovanie. Časté preraďovanie im neprospieva. Netreba zabúdať na výmeny oleja v prevodovke, ako optimálny interval sa uvádza 60-tisíc kilometrov.
Turbá sa kazia, nezabúdať na minútku pokoja pred vypnutím motora
Keď je motor vypnutý, turbína stráca mazanie a ak je príliš horúca alebo sa otáča vysokou rýchlosťou, môže sa ľahko poškodiť. Preto je vhodné, aby po divokejšej jazde auto pred vypnutím motora chvíľku stálo, najlepšie aj viac ako jednu minútu. V priebehu piatich rokov sa aj pri zanedbávaní tohto pravidla nič stať nemusí, ale druhý či tretí majiteľ už môže doplatiť na pomaly sa ničiace turbo. A výmena turba, to sú v lepšom prípade stovky, často však tisíce eur.
Šetrenie na servise podvozka
Nesprávne tlmiče ohrozujú pevnosť celého podvozka a znižujú bezpečnosť. Zvýšená vibrácia v dôsledku síl pôsobiacich na vozidlo spôsobuje oslabenie jeho konštrukcie, čo môže viesť k rýchlejšej korózii a tiež k poškodeniu celého radu komponentov. Púzdra, tlmiče, pružiny, to všetko síce stojí peniaze, ale mať v aute predpísané a správne nadimenzované súčiastky by mala byť povinnosť!
Pozor na pretekárov s opotrebovanými brzdami, tlmičmi, spojkou a pneumatikami
Wannabe pretekári na Daciách a starých škodovkách vedia byť naozaj neštrní. Ukázať sa pred miestnou modelkou je predsa dôležitejšie ako bezpečnosť a spoľahlivosť auta. Okamžité akcelerovanie, kopanie do brzdy a vytáčanie studeného motora do vysokých otáčok, na to nie sú celkom stavané ani športové autá, nie ešte civilné. Hrozí zrýchlené opotrebenie komponentov motora, riziko jeho poškodenia a teda znehodnotenia celého vozidla. Na podobných špekulantov, ktorí menia auto po 10-tisíc najazdených kilometroch, si dávajte veľký pozor.
Časté umývanie v zime škodí? Práve naopak!
Naše cesty sú v zime solené, čo poškodzuje karosériu a podvozok. Umývanie je potrebné práve v zime, navyše keď sneží. O poškodení laku sa nemôžeme ani baviť, ak auto umývame s rozumom. Netreba zabúdať na čistotu podvozka a keď predávajúci tvrdí, že auto dával umývať iba v lete a na jar, venujte prehliadke podvozka zvýšenú pozornosť.
Pochopiteľne, existuje aj množstvo ďalších kritérií, ktoré by ste mali pri kúpe jazdeného auta odsledovať. Predovšetkým to, či na jeho karosérii nie sú viditeľné znaky napovedajúce o oprave po havárii, auto má mať v poriadku papiere, vysporiadaného vlastníka a tak ďalej. S akými šoférskymi zlozvykmi ste sa stretli vy?
Viac zaujímavých článkov pre náročných motoristov nájdete na autoviny.sk
[fb_page_like url=“https://www.facebook.com/automotorasport/“]